ශ්‍රී ලාංකීය සිනමාවට මඟ හැරුණු නිධන් සොයා ගිය ඒ අපූරූ බැංකු නිලධාරියා නොහොත් ශ්‍රී ලාංකීය ගීත කලාවේ ෂර්ලෝක් හෝම්ස්

 

චිත්‍රපට පසුබිම් සංගීතයේ එකම එක ගීයක් ගැයූ ගායකයකු කතන්දර කීමේ කලාවේ යෝධයෙක් වෙච්ච සිනමාව පසුකරගන ගව් ගනනක් ඉදිරියට ගොසින් තමන්ගේ මුඳ්‍රාව ශ්‍රී ලාංකීය කලාවේ දැවන්ත විදිහට සනිටුහන් කලා. සිනමාවට මඟ හැරුනු සුවිශේෂී කතන්දර සමූහයක් මේ ගවේෂකයා රසිකයන්ට අනාවරණය කෙරේ ඔහුටම ආවේනික සංගීත ශානරයකින්. විටෙක ඔහුගේ ගීත කලාවේ ඇතුලේ මේ බැංකු නිලධාරියා ජනමාධ්‍ය වේදියෙක් උනා. තව වෙලාවක අපරාධ පරීක්ෂකයෙක් උනා. සිංහල ගීත කලාවේ ෂර්ලෝක් හෝම්ස් නම් ඒ අපූරූ චරිත ය. ඇන්ටන් ජෝන්ස් …..

ප්‍රේමවතී මනම්පේරී
සමන් කුමාර
සයුර බලා බඳ ලෙලවා ආසයි බයයි
බැලුවම අහිංසක යි මරු සිරා
විසි අට අහස් යන්තරේ
ගුවන් ගමන් ඉතිහාසේ සේපාල ඒකනායක
පොලොන්නරුවේ පොඩි විජේ
සුලි සුළං හමාලා
ඝණ්ටා නාදේ
අහෝ ජීසස් මැතිව් පීරිස්
හාර ලක්ෂයේ මංකොල්ලය

ඇන්ටන් ජෝන්ස් ගැයූ අතිශය ජනප්‍රිය ගායනාවලියේ කීහිපයක් තමයි මේ. 1937 ජනවාරී 3 කොළඹදී උපන් ඇන්ටන් ජෝන්ස් අධ්‍යාපනය ලැබුවේ අලුත්කඩේ ශාන්ත සෙබස්තියන් පාසලෙන්. කුඩා අවධියේ සිට ගායනයට ඇලුම් කල මේ සමාජීය ගායකයා සංගීත දිවිය ආරම්භ කලේ ලාංකීය සංගීතයට බයිලාව නැමැති විශිෂ්ටතාවයට උත්පත්තිය දුන් වොලී බැටියන් නම් දැවන්තයා ගුරු කොටගන. ආරම්භයේ සිටම සත්‍ය සිදුවීම් මුල් කොට වොලී බැස්ටියන් ගායනාවේ යෙදුනු සංගීත කලාව අපේ මේ බැංකු නිලධාරියා උච්චස්ථානයටම රැගෙන ගියා.

” වොලී බැස්ටියන්ගේ තමයි මං මේ කලාව ඉගනගත්තේ . නමුත් මං විශ්වාස කරනවා ඒක උච්චස්ථානයකට අරන් ගියේ මං කියලා”

වරක් ඇන්ටන් ජෝන්ස් එසේ ප්‍රකාශ කර තිබුනා. ලොවේ කොතැනකවත් සංගීතය ඇතුලේ මෙවැනි කතන්දර කීමේ ගීත කලාවක් ඇතැයි සිතීම අපහසුය. තිබුනත් එක පුද්ගලයෙකු විසින් ඒ කලාව මෙතරම් දුර ඔසවාගන එතැයි සිතීම අතිශයින්ම අපහසුය. එනයින් මෙවැනි ගීත කලාවක ප්‍රථමයා , ප්‍රමුඛයා ඇන්ටන් ජෝන්ස් විය හැක.

ඇන්ටන් ජෝන්ස්ගේ ගායනාවලියේ ඇති සුවිශේෂී ම ලක්ෂණයනම් කතන්දරය ක් මුල මැද අග එකට ගලපා හොඳට අමුනා රසිකයාට ඉදිරිපත් කිරීමයි. ඇන්ටන් ජෝන්ස් ගේ ගීතයක් ඇසීමම යනු අපව චිත්ත රූපවලින් පුරවනා මිනිත්තු කිහිපයකි. සමහරවිටක ටෙලි නාටයක චිත්‍රපටයක අත්දැකීමක් ඇන්ටන් ජෝන්ස්ගේ ගීතයේ මිනිත්තු කිහිපයකින් අපට විඳිය හැක.

බුදුන් තුන්වරක් වැඩි සිරි ලංකා දීපය
දහම් සඟුන් සෙවනේ දරුවෝ හැදුන දේශය
මොකක්ද සිරිලංකාවට උන විනාශය
තුට්ටු දෙකට මිනි මරනවා නෑනේ කිසි බිය

පාසල් යන්නට පෙර වැඳ රැගෙන අවසර
සිරිත් පරිදි පාසල වෙත නැගුවා පියවර
ඒ වනවිට රුදුරු මරුවා සිටියේ ඉව කර
මේ මොකවත් නැහැනේ දන්නේ දන්නේ සමන් කුමාර

ඇන්ටන් ජෝන්ස්ගේ ගායනාවලිය අධ්‍යන කිරීම යනු වෙනම අභ්‍යාසයකි. එහි ඇත්තේ දැවන්ත ඉතිහාසයකි. ප්‍රේමවතී මනම්පේරි , සමන් කුමාර , කන්දේ හැපුනා වැනි ඇන්ටන් ජෝන්ස්ගේ සියලු ගීතාවලිය අධ්‍යන කල බැලුවහොත් එහි ඇති ඉතිහාසය මොනවට පසක් වනු ඇත. මේ සියලු සිද්දීන් ඇන්ටන් ජෝන්ස් ගීතයෙන් කතන්දරගතකොට ඇත. සමහර සිද්දීන් තාමත් අපේ මතකයේ තිබෙන්නේ ඇන්ටන් ජෝන්ස් ගේ ගායනාවලිය නිසාවෙනි.

ඇන්ටන් ජෝන්ස් මේ සියලු සිද්දීන් ඉදිරිපත් කරේ අතිශය හික්මවීමක් සහිතය. ඔහුගේ ගායනාවලිය තුල අසාධාරණය ලක්වූවන්ගේ අයිතිය වෙනුවෙන් ඔහු පෙනී සිටියේය. ඔහුගේ විශිෂ්ටතම ගීතයක් වන ප්‍රේමවතී මනම්පේරී ගීතය තුල ප්‍රේමවතී තරුණිය වෙතට ඔහු හෙලනා සානුකම්පිතත්වය අතිශය සංවේදිය. පොඩි විජේ වැනි ගීතයක ඇන්ටන් ජෝන්ස් අනාවරණය කරන පොඩි විජේ කෙනෙකු බිහිවීමේ කතන්දරය කොයි තරම් දේශපාලනිකද..මේ ගායනාවලිය තුල මතු කරන ඉතිහාසීය සහ දේශපාලනික ප්‍රස්තුතයන්ගේ වටිනාකම ඇන්ටන් ජෝන්ස්ගේ බොහෝ ගීතවල පද රචකයා වූ ජේ ඩී සුමනපාල හටත් නිතැතින්ම හිමිවිය යුතුය.

ඇන්ටන් ජෝන්ස් සමඟ මේ ලියුම්කරු වන මා හටද ඇත්තේ අපූරු ඉතිහාසයකි. අපට වෙර බැඳි ගුරුතුමිය මාත් මගේ මිතුරාත් පන්තියෙන් එලියට දැමූ හැම දවසකම ඩෙස්කයත් කවකටු පෙට්ටියත් පෑනත් සමඟ
එලියට වී ඇන්ටන් ජෝන්ස් ගේ ගීතය සමඟ ගනුදෙටුකොට ඇත්තෙමි. ඔහුගේ හඬත් ඔහූගේ ගායනාවලියත් ශ්‍රී ලාංකීය ගීත කලාවේ වෙනම සලකුණකි. සිනමාවට සොයා ගත නොහැකි වී බොහෝ නිධානයන් ඔහුගේ ගීතය තුලින් ඔහු සොයා ගත්තේය. ඔහූගේ විශිෂ්ටතම ගීතයකින් මේ සටහන අවසන් කර දමන්නෙමි….

ප්‍රේමවතී මන්ම්පේරි තරුණිය
කතරගමේ විසූ රූප රැජිනිය
පතිවත කෙලසලා ඇගේ
මැරුවා තිරිසෙනෙක් වගේ
ඒ සිත් පිත් නොමැති උදවිය

එක්දාස් නමසීය හැත්තෑ එකේ වරුෂයේ
සිදුවුනු සිද්දියක් මේ අපේ ලංකාද්වීපයේ
රුහුණේ කදිර සුරිඳුන් වැඩ විසූ භූමියේ
උන අපරාධය පවසමි ශුද්ධ භූමියේ
කතරගමේ රූප රැජිනිය මනම්පේරි නමගත්
ඇගේ හැඩරුවට වශී උනා කාගෙත් නෙත් සිත්
ණැනවත් තරුණියක් ඇය පවුලක දුප්පත්
ඇයට සිදුවුනු දේ අමතක වෙනවද කවදත්

මනම්පේරි මේ සුන්දර රූප රාජිනි
ඇයව සොයා හදිසියේ ජිප් එකක් පැමිනුනි
කිසිවක් කරකියාගන්ට ඇයට බැරින්වුනි
ඒ නිළධාරින් ඈ කැඳවන් යන්න සැරසුනි
මේ ලෙස මා ගෙනයන්නට කල වරද කුමක්ද
ඒයි මන්ම්පේරි කතා නැතුව එනවාද නැද්ද
අකමැත්තෙන් වුව ඇයට යන්න සිද්ද
ඔය පාලු කුටියකට ඇය කැඳවන් ගියේ මන්දෝ

එම පාලු කුටිය තුල තරුණිය හිර කරලා
කැඳවන් ගිය සැම දෙනා එතැන රොක් වෙලා
විලි වසා සිටි වස්තරේ ගලවන්න අන කලා
විලි ලැජ්ජයි දැන් ඇය වැළපුනි කඳුලු සල සලා
ඇයව වැදු මවයි කුඩා සොයුරියයි සිහිවිය
සුකුමල මුව කමල කඳුලින් තෙත් විය
මට යන්න දෙන්න හෙලි නොකරමි කල විපැත්තිය
ඇගේ ඉල්ලීමට කන් දුන්නද මෘග කට්ටිය

දණ ගස්වා නිර්වස්ත්‍රව ඇඳන් යන විට
වෙඩි උන්ඩයක් ඇවිත් වැදුනා ඇගේ වමේ කලවෙට
පිට පිට වෙඩි උණ්ඩ නිකුත් උනා හනිකට
හැම උණ්ඩයක්ම සිරුර පුරා ගියා විනිවිද
ඈ ඇදන් වැටුනා ලේ ගලමින් ඇගේ මුලු සිරුරෙන්
කලින් කපා තිබුනු වලක් තුලට හිටි ගමන්
වල වසා දමන්නට එතැනට පැමිනිනු ඇලඩින්
හිතුවය මෙලසටයි පැවසුවේ ඉකිබිඳමින්

අවසාන මොහොතේ උදව්වක් කරන්න පා දයා
ඔබට බුදු බව අත්වේවී ඇලඩින් අයියා
මේ කරාඹු දෙක දෙන්න ගොසින් මගේ මව සොයා
ඇයට පවසන්න ජීවතුන් අතර මෙමං නැත කියා
එපමනයි ලැබුනේ ඈට ඔහු හට පවසන්න
තවත් කෙනෙක් මාන බලා ආවා එතැනට
අන්තිම වෙඩිල්ලත් තැබුවනේ ඇගේ සිරුරට
අවසන් හුස්ම හෙලා නෙත් පියා ගත්තා සදහට…

අනූ බන්ඩාර.349

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s